Refhan Video Productions

Binnenkort een interview voor een camera?

5 MIN READ

7 tips voor je kleding

Soms zijn sprekers zo op hun verhaal geconcentreerd dat ze hun kleding vergeten. Natuurlijk is je verhaal de basis van je voordracht of optreden. Maar vergeet niet dat je kleding een onlosmakelijk geheel vormt met deze boodschap. Stel dat je kleding in positieve of negatieve zin alle aandacht vraagt. Dan is er eigenlijk geen ruimte meer bij de kijker voor de rest. Allereerst wil je dat de kleding die je draagt lekker zit. Je moet je er goed in voelen. Maar let ook op deze punten.

 

#1 Krachtige kleuren versus zachte kleuren
“Refke, welke kleuren moet ik wel of juist niet dragen?” Mijn antwoord: “Dat ligt er aan wat je uit wil stralen”. Opvallende kleuren, denk aan een hard rode das of jurk, komen krachtig over. Ideaal als je een belangrijke boodschap stevig wil neerzetten. Of voor een dag dat je juist net wat laag in je energie zit.  Voor wat extra power. Maar misschien weet je dat je onder spanning een beetje arrogant over komt. Dan adviseer ik juist zachtere kleuren om dit effect af te zwakken.

#2 Effen stoffen versus grote patronen
Effen stoffen geven een rustig beeld. Helemaal bij een pak uit 1 soort stof. Vandaar dat je dat op TV zo vaak ziet, bij mannen en vrouwen. Kleine streepjes, stipjes, ruitjes of blokjes is een echte no-go. Je hebt een grote kans op trillen van het beeld. Dit heet interfereren. Grotere patronen zijn mogelijk, maar wees voorzichtig.

#3 De uitdagingen van witte & zwarte kleding
Wit is uitdagend. Het reflecteert het licht, waardoor je mogelijk wegvalt. Let bij wit ook op transparantie. Dat je niet in je bh staat als de spotlights aangaan. Kom dan nog maar eens lekker uit je woorden! Veel mensen voelen zich prettig in zwart. Met het idee: altijd goed en het kleed mooi af.
Zwart kan saai overkomen en het absorbeert licht, waardoor je ook weg valt. Als je graag zwart of heel donkerblauw draagt, combineer het dan met een contrasterend kledingstuk of kleurrijk accessoire. Neem überhaupt altijd een reserve set kleding mee, just in case. Vlekken, kreukels ….
Zoals mijn lieve oma altijd zei: “Beter mee verlegen, dan om verlegen!”.

 

# 4 Voorzichtig met opvallende accessoires & logo’s
Een grote zegelring, een giga Gucci of Tommy Hilfiger logo. Hier hangen allemaal ideeën, smaken en meningen aan. Die zijn voor iedereen verschillend. Zodra je in beeld komt, scant de kijker in een paar seconden het totaalplaatje. Dan gaan er ongemerkt allerlei vakjes open. Wat vind ik van die ring of van Gucci? Positief of negatief? Dat is allemaal aandacht die niet naar jouw verhaal gaat. Rammelende armbanden, grote sjaals die over de zender speldmicrofoon schuren of een grote smartphone die zichtbaar in je broekzak zit. Not very charming. Laat alles wat overbodig is weg.
Bij een bril: zorg dat de glazen brandschoon zijn, dat de bril recht op je neus staat en dat je ontspiegelde glazen hebt. Zodat je ogen goed zichtbaar zijn.

 

#5 Make-up/poeder – voorkom dat je glimt
Op camera ziet je gezicht er gauw kaal uit. Zelfs bij vrouwen die normaal nauwelijks of geen make-up gebruiken adviseer ik om dit voor de camera wel te doen. Wat mascara, blush en een beetje lippenstift in ieder geval. En zoals Tim Ford altijd zegt “Poeder, vooral veel poeder!”
Met name op de T-zone (voorhoofd, neus & kin). Daar ga je gauw glimmen. En ja mannen, ook voor jullie! In je gezicht en eventueel op je hoofd. Als je zelf geen geschikte doos matte poeder hebt. Vraag dan aan je camerateam om die mee te nemen. Voor de ladies neem een klein tasje van je eigen make-up mee. Voor een mini touch-up vlak voor de opnames.

#6 Afstemmen – onderling & op de achtergrond
Als er meerdere mensen in beeld zijn, stem dan de kleding onderling af. Kijk maar eens naar een  persconferentie. Mark Rutte, Hugo De Jonge en gebarentolk Irma Sluis dragen kleding in vrijwel identieke tinten. Dat geeft rust. Vergeet zelf nooit te vragen tegen welke achtergrond je gefilmd wordt. Een green of blue screen? Vermijd dan deze kleuren, want anders blijven alleen je hoofd en handen zichtbaar. Stem de stijl van de kleding af. Denk aan formeel of casual. Dus allebei een jasje, of allebei zonder. Zo voelt niemand zich over- of underdressed.

 

#7 Bedrijfsstijl of je eigen stijl?
In de afgelopen jaren zie ik dat mensen, ook voor de camera, steeds meer hun eigen stijl durven neer te zetten. Zich minder conformeren aan de groep of de ongeschreven kledingvoorschriften binnen een bedrijf. Leuk, afwisselend, verfrissend. Hou rekening met lovers and haters. Dus voel aan bij je zelf of je dat wil opzoeken of niet.

Last but not least. Schroom niet om aan te geven bij je videoproductiebedrijf dat je graag een visagist/stylist wil. Ieder z’n vak. Soms kan je het er allemaal prima bij hebben. Soms wil je al je aandacht voor je verhaal. En is het heerlijk als je helemaal ontzorgd wordt. Zodat jij maximaal kan shinen!

 

Refke Wormmeester
Vidieoot – Storyteller – Marketing & Communicatie specialist