Refhan Video Productions

De ideale filmlocatie, zeker geen bijzaak

10 MIN READ

7 redenen om hier aandacht aan te besteden

Morgen filmen voor je nieuwe bedrijfsvideo. Oh ja, we hebben ook nog een locatie nodig!
Sommige mensen zien de locatie als het sluitstuk van hun planning en begroting.
Geen goed plan. Let in ieder geval op deze 7 onderdelen

 

#1 – Is de locatie multifunctioneel?
Daarmee bedoel ik heeft een locatie verschillende hoekjes. Waar je mini verhaaltjes kan opbouwen.
Als je bijvoorbeeld filmt in een horecazaak let dan op het interieur. Zijn er door het hele pand dezelfde muren, tafels en stoelen? Dan lijken alle shots op elkaar. Zoek een zaak met lage en hoge tafels. Leuke zitjes met authentieke leunstoelen en een bar met mooie krukken. Een wand met een opvallende muurschildering. Leuke doorkijkjes naar de keuken. Je voelt het al, dan zijn de mogelijkheden eindeloos voor mooie shots.

#2- Minimaliseer het aantal filmlocaties op een dag
5 filmlocaties op een dag? Zou ik niet doen. Je onderschat gauw hoeveel tijd het kost om van locatie te wisselen. Als je met een crew van een paar man bent, plus meerdere camera’s en lampen. Reken dan gauw op inpakken/verplaatsen/opbouwen 1,5 tot 2 uur. Ook al liggen de locaties dicht bij elkaar. Zeker als je je ook nog eens in een grote stad met veel verkeer filmt.

#3 – Kunnen er andere activiteiten plaats vinden op jouw filmplek?
Dit is iets wat vaak vergeten wordt. Maar van groot belang. Zeker als het een openbare plek is. Demonstraties, festivals, bijeenkomsten. Check je datum en locatie op internet en social media.
Wij hadden een prachtig plein in Arnhem op het oog. Dit bleek op onze filmdag de verzamelplek te zijn
van 200 protesterende boeren op een tractor. Als je daar tussen belandt, is je filmdag over. Zorg altijd voor een back-up locatie. Want lang niet alles wordt vooraf aangekondigd!

 

#4 – Toestemming / vergunningen
In Nederland mogen we op veel plekken filmen. Dat is een onderdeel van onze vrijheid van meningsuiting. Maar je mag niet zomaar beelden publiceren of commercieel gebruiken. Dan heb je te maken met portretrecht. Vaak wordt er gebruik gemaakt van een quitclaim. Dit is een korte overeenkomst waarin iemand verklaart af te zien van zijn/haar portretrecht. Daarnaast zijn er plekken, zoals de Nederlandse stations, waar je niet zomaar mag filmen. Daar moet je vooraf een vergunning voor aanvragen. Begin hier tijdig mee, vergunningstrajecten duren vaak 1 of meerdere weken.

#5- Materiaal van locatie verzamelen
Ga je zelf alvast op locatie search? Neem zoveel mogelijk foto’s uit verschillende hoeken. Als het mogelijk is ook van een hogere positie (vanuit een gebouw). Maak een kort filmpje door met je camera heel eenvoudig van links naar rechts de locatie vast te leggen. Dat heet een PAN shot. Houd je mobiel hierbij horizontaal. Uit dit soort foto’s en filmclips kan veel info gehaald worden. Logo’s, palen, verkeersborden die in de weg staan. Vloerbedekking, wel geen gordijnen of blinds. Dat heeft bijvoorbeeld invloed op het geluid en het licht.

 

#6 – Let op het tijdstip dat je een locatie bezoekt
Hoezo moet ik op het tijdstip letten? Stel je bekijkt een mooi terras. Prachtig hoe het in de zon ligt om 10 uur ’s ochtend als je er bent. Op de filmdag blijkt dat de locatie om 16 uur ’s middags is ingepland. Je zonnige terras is een donkere duistere plek geworden waar niemand zit. Dat is niet bepaald wat je in gedachten had.

#7 – Is er (kans op) geluidsoverlast?
“De trein uit Amsterdam komt over 5 minuten binnen op spoor 6. Ik herhaal……”
Diep respect voor alle communicatiemedewerkers die wij in de afgelopen jaren geïnterviewd
hebben op een treinstation. Heel leuk zo’n dynamische audio-achtergrond. Maar je moet je verhaal wel 10x heel natuurlijk kunnen vertellen. Want je wordt heel vaak onderbroken door belangrijke mededelingen van de stations omroeper.

Kortom. Een gedegen voorbereiding is het halve werk. Dit voorkomt teleurstellingen tijdens de opnamedagen. Je kunt dit zelf doen. Of het uitbesteden aan je filmproductiebedrijf. Belangrijkste is dat het gebeurd. Hiermee haal je veel meer uit je filmdag. And Action!

 

Refke Wormmeester
Videoot – Storyteller – Marketing & Communicatie specialist